Paranoia 

Hejsan människor! Ni vet att jag tycker om att läsa om intressanta sjukdomar och personlighetsstörningar. Idag läste jag mer om Paranoia, alltså att man är paranoid. 

De vanligaste tecknen på paranoid personlighetsstörning är att personen som lider av den ständigt är misstänksam mot sin omgivning. Personen har svårt att lita på människor och litar därför sällan till någon av rädsla att de ska missbruka förtroendet.  Det innebär också att man överdriver saker. Ser på saker som att de är mycket värre än vad de egentligen är .  Tre tecken på paranoia: 

1.Överdriven känslighet till misslyckanden och tillbakagångar

2.Tendenser att inte släppa tidigare negativa skeenden, såsom att inte förlåta förolämpningar, skador eller liknande.

3.Misstänksamma och genomgripande tendenser att förvränga upplevelser genom att uppfatta andras neutrala eller vänliga handlingar som aggressiva eller föraktfulla

När jag läser detta tror jag att jag nästan själv har paranoia, det brukar alltid sluta med att jag tror att jag har alla sjukdomar som jag läser om då jag förvränger mig att symptomerna passar in. 

Om en person med paranoid personlighetsstörning utsätts för påtaglig påfrestning kan den drabbas av kortvarig psykos, som kan vara från minuter till timmar. Ibland diagnostiseras den paranoida personlighetsstörningen före eventuell schizofreni. Det är förhöjd risk att personer med paranoid personlighetsstörning insjuknar i depression, agorafobi, tvångssyndrom eller missbruk. Det förekommer även att personer med paranoid personlighetsstörning har andra personlighetsstörningar , främst schizotypal, schizoid, narcissistisk och borderline.